gratis-verzending vanaf 75,- of afhalen in de winkels van Concerto en Plato voor 16:00 besteld morgen in huis Winkels Service

BRUCKNER, ANTON

SYMPHONY NO.1

Genre: Klassiek
Label: ACCENTUS
Releasedatum: 02-09-2013
Herkomst: NL
Item-nr: 3187169
EAN: 4260234830378
Dit artikel is vervallen en niet meer leverbaar

Recensie

Anton Bruckner is vermaard om het continu aanpassen van zijn symfonische werken. Na het voltooien van de achtste symfonie in 1890 gaat Brucker opnieuw de eerste symfonie uit 1866, die als de Linzer bekend staat, bewerken. Het resultaat is de Wiener van 1891 met substantiële verschillen. Bij het samenstellen van een complete editie van de Bruckner Symfonieën is gekozen voor de Linzer versie. De Wiener versie – die eind negentiende eeuw bij het concertpubliek populair was – wordt nu zelden gespeeld en de opname is beperkt verkrijgbaar. Claudio Abbado zet met het Lucerne Festival Orchestra – dat elk jaar met topmusici wordt uitgerust – een sublieme uitvoering neer van deze karakteristieke Eerst Symfonie waaronder een energiek Scherzo en een prachtig kolkende Finale.


Bruckner: Symphony No. 1 in C minor

„Vienna” version, 1891, edition by Günter Brosche
Lucerne Festival Orchestra, Claudio Abbado

Abbado uncovered the radical nature of the work with its fascinating accumulations of intensity and abrupt interruptions … Long and enthusiastic standing ovations at the end for the conductor and orchestra.” (Die Welt) – The audience experienced Bruckner’s groundbreaking Symphony No. 1 in Lucerne’s new concert hall in a spectacular performance. This uncompromising interpretation of the First reveals the originality of the composer’s musical language.

“It is enchanting the way Abbado succeeds in revealing the Janus-faced character of the symphony … very pointed but highly elegant, in typical Abbado fashion, the pulsating, forward moving rhythms of the first movement, and truly dramatic the build-up to the first climax – these set the parameters of this interpretation. The wonderful Adagio proceeded in a tremulous yet warm cantabile, while the energetic Scherzo, with its introverted Trio, mirrored the relationship of the two earlier movements. The Finale, then, is an almost volcanic explosion …” (NZZ, Peter Hagmann)

nieuwsbrief