gratis-verzending vanaf 75,- of afhalen in de winkels van Concerto en Plato voor 16:00 besteld morgen in huis Winkels Service

JARRETT, KEITH

BARBER, BARTOK, JARRETT PIANO CONC

Genre: Klassiek
Label: ECM NEW SERIES
Releasedatum: 06-05-2015
Herkomst: NL
Item-nr: 3398491
EAN: 0028948115808
Dit artikel is vervallen en niet meer leverbaar

Recensie

Deze maand vierde Keith Jarrett zijn zeventigste verjaardag. De Amerikaanse pianist kreeg aanvankelijk een klassieke opleiding, maar voelde meer voor jazz. Eind jaren zestig was hij kort lid van de band van Miles Davis, maar al snel richtte hij zijn eigen trio op, onder andere met bassist Charlie Haden. Tegelijkertijd begon hij met solo-optredens waarbij improvisatie centraal staat. Wereldberoemd werd hij met het album The Köln Concert (1975), een van de grootste bestsellers van het ECM-label. Ontelbare albums volgden, waarbij Jarrett naast jazz ook het klassieke repertoire bleef verkennen, vaak met opmerkelijke resultaten die sterk afwijken van gangbare opnames. Ter gelegenheid van zijn zeventigste verjaardag brengt ECM dit album met pianoconcerten van Barber en Bartók, opgenomen in het midden van de jaren tachtig, opnieuw uit. Jarrett kan uitstekend uit de voeten met de springerige ritmes van Bartók, maar neemt zo nu en dan wel erg veel vrijheden. Niet voor puristen dus, maar desalniettemin fascinerend.




Barber & Bartók: Keith Jarrett

Barber, S:
Piano Concerto Op. 38
Rundfunk-Sinfonieorchester Saarbrücken, Dennis Russell Davies

Bartók:
Piano Concerto No. 3, BB 127, Sz. 119
New Japan Philharmonic, Kazuyoshi Akiyama

Jarrett, K:
Tokyo Encore

Keith Jarrett (piano)


For much of the 1980s, Keith Jarrett balanced his improvisational activities with performances of classical music and contemporary composition. On this disc, with concert recordings from 1984 and 1985, he is heard playing Samuel Barber’s Piano Concerto op. 38 and Béla Bartók’s Piano Concerto No. 3, and rising to the challenges of these major works. The New York Times praised Jarrett’s playing of the Barber with Dennis Russell Davies in this period (“a sinewy, vigorously lyrical performance … both sensitive and strong”), and the Bartók with Kazuyoshi Akiyama was most enthusiastically received in Japan. After the Tokyo Bartók performance Jarrett returned alone to the stage of the Kan-i Hoken Hall to play a touching improvised encore, also documented on this recording. The album includes liner notes by Keith Jarrett and Paul Griffiths. (This historical album of music by Barber, Bartók and Jarrett is one of two albums issued on May 8th, Keith Jarrett’s 70th birthday, the other album being Creation with new recordings of improvised solo piano.)

nieuwsbrief