gratis-verzending vanaf 75,- of afhalen in de winkels van Concerto en Plato voor 16:00 besteld morgen in huis Winkels Service

Recensie



In verschillende bibliotheken lagen partituren van het oratorium Septem verba a Christo in cruce moriente prolata (de zeven woorden van de stervende Christus aan het kruis) met de aantekening Sig Pergolese. Een jonge musicoloog concludeerde in 2009 dat deze partituren uit één bron komen en het werk van Giovanni Battista Pergolesi afkomstig. Uitgever Breitkopf zond de partituur naar René Jacobs, die zozeer door dit werk werd begeesterd dat het werk alsnog in augustus 2012 in première ging en voor het eerst werd opgenomen. Het werk is niet te vergelijken met het beroemde Stabat Mater, maar past uitstekend in de Napolitaanse traditie, waarbij liturgische werken veel van de solisten vergen. Een mooi document nieuw werk om op weg naar Pasen te ontdekken.

Giovanni Battista Pergolesi (1710–1736)
Pergolesi: Septem verba a Christo in cruce moriente prolata


Sophie Karthäuser (sopraan) Christophe Dumaux (countertenor) Julien Behr (tenor) Konstantin Wolff (bass)Akademie für Alte Musik Berlin, Rene Jacobs

Tracks

Disc 1
1. Rezitativ: Huc, O Dilecti Filli
2. Arie: En Doceo Diligere
3. Arie: Quod Iubes, Magne Domine
4. Rezitativ: Venite, Currite
5. Arie: Latronem Hunc Aspicite
6. Arie: Ah! Peccatoris Supplicis
7. Rezitativ: Quo Me, Amor?
8. Arie: Dilecta Genitrix
9. Rezitativ: Servator Optime
10. Arie: Quod Iubes, Magne Domine
11. Arie: Huc Oculos
12. Arie: Afflicte, Derelicte
13. Arie: O Vos Omnes, Qui Transitis
14. Arie: Non Nectar, Non Vinum, Non Undas
15. Arie: Huc Advolate Mortales
16. Arie: Sic Consummasti Omnia
17. Rezitativ: Quot Coram Cruce Statis
18. Arie: In Tuum, Pater, Gremium
19. Arie: Quid Ultra Peto Vivere

nieuwsbrief