gratis-verzending vanaf 75,- of afhalen in de winkels van Concerto en Plato voor 16:00 besteld morgen in huis Winkels Service

KOPATCHINSKAJA, PATRICIA / HINTERHÄ

GALINA USTVOLSKAYA

Genre: Klassiek
Label: ECM NEW SERIES
Releasedatum: 12-09-2014
Herkomst: NL
Item-nr: 3307205
EAN: 0028948108831
Dit artikel is vervallen en niet meer leverbaar

Recensie

Musicoloog Elmer Schönberger omschreef haar als ‘de vrouw met de hamer’. En inderdaad, het oeuvre van Galina Oestvolskaja is compromisloos, met repeterende klanken die als mokerslagen aankomen. Maar hoewel Oestvolskaja bekend staat om ongebruikelijke instrumentaties, heeft zij wel degelijk ook voor ‘gangbare’ combinaties geschreven, zoals hier te horen is in de sonate en het duet voor piano en viool. Eigenzinniger is het trio voor piano, viool en klarinet, waarbij de klarinet de mooiste partij heeft. Hoewel het stuk voor stuk geen gemakkelijke werken zijn, worden ze hier uitmuntend vertolkt en klinken ze mede dankzij de ECM-technici verbluffend.


Galina Ustvolskaya: Trio, Sonata, Duet

Sonata for Violin & Piano
Trio for Violin, Clarinet & Piano
Duet for violin and piano

Patricia Kopatchinskaja (violin), Markus Hinterhäuser (piano), Reto Bieri (clarinet)

Chamber music by Russian composer Galina Ustvolskaya is featured on the second ECM disc by Patricia Kopatchinskaja, recently described by Strings magazine as “the most exciting violinist in the world” and winner of the 2014 Royal Philharmonic Society Instrumentalist of the Year Award.

The unique expressiveness of the work of Galina Ustvolskaya (1919-2006) speaks to the listener with directness and nuanced layers of sound, the powerful, rhythmic stringency of the music testifying to the relentlessness of her vision. Fiercely independent, Ustvolskaya maintained that her music sounded like the work of no other composer, living or dead, and put herself outside all stylistic “schools”. Her work, said Viktor Suslin, has the “narrowness of a laser beam capable of piercing metal”. Its sense of concentration is sometimes ferocious. Entering this sound-world calls for a special kind of commitment and intensity.

Kopatchinskaja and Markus Hinterhäuser play the Sonata (1952) and the Duet (1964) for violin and piano, and together with Reto Bieri, the Trio (1949) for clarinet, violin and piano, all recorded in the acoustically superb studio in Lugano which has become one of ECM’s primary locations.

nieuwsbrief