gratis-verzending vanaf 75,- of afhalen in de winkels van Concerto en Plato voor 16:00 besteld morgen in huis Winkels Service

HUELGAS ENSEMBLE

MIRROR OF CLAUDIO MONTEVERDI

Genre: Klassiek
Label: DEUTSCHE HARMON
Releasedatum: 18-11-2016
Herkomst: NL
Item-nr: 3622491
EAN: 0888751434820
Dit artikel is vervallen en niet meer leverbaar

Recensie

In 1610 werd in Venetië twee boeken met werken van Claudio Monteverdi gepubliceerd. Het ene boek bevat de kleurrijke en voor die tijd zeer innovatieve Maria Vespers. Het andere boek is een zes-stemmige mis gebaseerd op Nicolas Gombert’s motet In illo tempore loquente Jesu. Dit werk ik geschreven in een (voor die tijd ouderwetse) polyfonische stijl. Paul van Nevel laat het twaalfkoppige ensemble de sterren van de hemel zingen. Tussen de vijf misdelen heeft Van Nevel motetten van componisten als Vicentio, Tudino, De Wert en Marenzio geprogrammeerd. Deze werken (gecomponeerd voordat Monteverdi zelf ging componeren) zijn in een moderne stijl geschreven. Door deze combinatie van oud en nieuw geeft dit album een fascinerend inzicht in de diverse stijlen uit de tijd.



The Mirror of Claudio Monteverdi

1. Claudio Monteverdi: I. Kyrie

2. Nicola Vicentino 1511-1576: Laura Che'l Verde Lauro

3. Claudio Monteverdi: Ii. Gloria

4. Cesare Tudino 1530-1591/92: Amor, I'ho Molti E Molt'anni Pia

5. Claudio Monteverdi: Iii. Credo

6. Giaches De Wert 1535-1596: Mia Benigna Fortuna

7. Claudio Monteverdi: Iv. Sanctus

8. Luca Marenzio 1553-1599: Solo E Pensoso

9. Claudio Monteverdi:v. Agnus Dei

Huelgas Ensemble, Paul Van Nevel


Monteverdi was a pioneer of the musical style we now call Baroque, but the Mass on this record is in classic Renaissance style and the music might have been written in the 1500s rather than the 1600s. In between the five parts of Monteverdi's Mass, four madrigals have been placed by composers of an earlier generation, who shifted borders at their time and sound chromatic, sometimes enharmonic, or are dramatically charged. They were written before Monteverdi's Mass, but in a more progressive style. Thus, the album gives a surprising insight into the styles of this period and provides an impressive new view onto Monteverdi's monumental "Messa in illo tempore".

nieuwsbrief