gratis-verzending vanaf 75,- of afhalen in de winkels van Concerto en Plato voor 16:00 besteld morgen in huis Winkels Service

PLUHAR, CHRISTINA

HANDEL GOES WILD

Genre: Klassiek
Label: WARNER CLASSICS
Releasedatum: 22-09-2017
Herkomst: NL
Item-nr: 3715508
EAN: 0190295811709
Dit artikel is vervallen en niet meer leverbaar

Recensie

De wereld wil bedrogen zijn luidt een oude wijsheid. In het theater is niets origineel en alles is slechts coulissen. Händel was een man van het theater en leende voor zijn stukken muziek uit andere stukken of van andere componisten, wat destijds dagelijkse praktijk was. Op eenzelfde wijze gebruikt L’Arpeggiata nu zijn muziek en gaan ze, zoals de titel aangeeft helemaal los op de muziek van Händel. Geen uitvoering voor puristen, maar een cross-over. De melodieën van Händel (en 1 van Vivaldi) krijgen een jazz-saus of verdwijnen achter een volksmuziekachtig gordijn. Dit wordt extra geaccentueerd door de begeleiding van een jazzcombo met piano, klarinet, bas en percussie. Kwalitatief is het met deze topmuzikanten prima voor elkaar en over smaak valt niet te twisten.






Händel Goes Wild
(jewel-case)

Improvisation – Canario
Handel:
Alcina: Act 3 Sinfonia
Venti turbini (Rinaldo)
Valer Sabadus (countertenor)
Semele: O, Sleep Why Dost Thou Leave Me?
Nuria Rial (soprano)
Semele: Where'er you walk
Nuria Rial (soprano)
Cara sposa (from Rinaldo)
Valer Sabadus (countertenor)
Arrival of the Queen of Sheba (from Solomon)
Pena tiranna (from Amadigi)
Valer Sabadus (countertenor)
Piangerò la sorte mia (from Giulio Cesare)
Nuria Rial (soprano)
Verdi prati (from Alcina)
Valer Sabadus (countertenor)
Tu del ciel ministro eletto (Il Trionfo del Tempo e del Disinganno)
Nuria Rial (soprano)
Mi lusinga il dolce affetto (from Alcina)
Valer Sabadus (countertenor)
Lascia ch'io pianga (from Rinaldo)
instrumental
Ombra mai fu (from Serse)
Valer Sabadus (countertenor)
Vivaldi:
Concerto in G minor RV157

L'Arpeggiata, Christina Pluhar




With Händel Goes Wild Christina Pluhar and her ensemble L’Arpeggiata once again embark on some musical time travel, this time in the company of soprano Nuria Rial, countertenor Valer Sabadus and jazz clarinettist Gianluigi Trovesi. The album features sumptuously reimagined versions of some of Handel’s most celebrated operatic arias. “All baroque composers used strict forms,” explains Christina Pluhar, “but those forms would also allow the singers and musicians to improvise and add ornament freely.” Highlighting the composer’s dynamism and temperament, she says: “Handel must have been pretty wild himself.”

George Frideric Handel now joins Purcell, Monteverdi and Cavalli on the list of composers who have inspired an album by Christina Pluhar and her ensemble L’Arpeggiata.

The title of this new album refers first and foremost to the imaginative treatment his music receives from L’Arpeggiata, but Christina Pluhar reminds us that “Handel must have been pretty wild himself,” quoting this famous anecdote: “At a rehearsal for his opera Ottone, when the celebrated soprano Francesca Cuzzoni refused to sing the aria ‘Falsa immagine’, he became so furious that he grabbed her round the waist and threatened to throw her out of the window.”

Fortunately, the ‘wildness’ on this album is purely pleasurable. Händel Goes Wild is in the beguiling vein of Music For A While – Improvisations on Henry Purcell, released by L’Arpeggiata on Erato in 2014. Praising that album, BBC Music Magazine wrote: “Long experienced in fusing Baroque with jazz-inspired performance styles, L'Arpeggiata's approach breathes new life into the Restoration composer, whose ground basses are akin to riffs, his melodies folk-like in their raw simplicity ... Baroque instruments and a jazz-style combo mix to intriguing effect

nieuwsbrief