gratis-verzending vanaf 75,- of afhalen in de winkels van Concerto en Plato voor 16:00 besteld morgen in huis Winkels Service

SCHOCH/WORMS

JAZZETTES

Genre: Klassiek
Label: ZEFIR
Releasedatum: 22-09-2017
Herkomst: NL
Item-nr: 3752485
EAN: 8717774570463
Levertijd: 3 a 5 werkdagen

Recensie

De viool had zijn prominente plaats in de jazz nog niet gevonden. Maar tal van klassieke componisten lieten zich aan het begin van de twintigste eeuw inspireren door de jazz. Na de eerste wereldoorlog werd de invloed van de jazzmuziek duidelijk merkbaar. Dankzij deze componisten uit de 'klassieke' hoek hebben wij het te danken dat voor de inspiratie voor hun composities nu wel werd gekozen voor de viool. Mooie voorbeelden hiervan op het album Jazzettes van Ursula Schoch (viool) en Marcel Worms (piano). Zoals de 'Scott Joplin'-achtige Sonatine transatlantique van Alexander Tansman. Maar ook Ravel, Schullhoff en Gruenberg doen een duit in het zakje. Van Jascha Heifetz zijn de transcripties van stukken van Gerschwin, Milhaud en Debussy. Schoch en Worms spelen deze stukken met aanstekelijke hartstocht en veel muzikaal inzicht. Van harte aanbevolen!

JAZZETTES

1 Alexander Tansman: Sonatine transatlantique I Foxtrot
2 Alexander Tansman: Sonatine transatlantique II Spiritual
3 Alexander Tansman: Sonatine transatlantique III Charleston
4 Maurice Ravel: Sonata I Allegretto
5 Maurice Ravel: Sonata II Blues
6 Maurice Ravel: Sonata III Perpetuum mobile
7 Wilhelm Grosz: Jazzband
8 Louis Gruenberg: Jazzettes I Allegretto grazioso
9 Louis Gruenberg: Jazzettes II Lento sostenuto
10 Louis Gruenberg: Jazzettes III Allegro ritmico
11 Aaron Copland: Ukelele Serenade
12 Erwin Schulhoff: Sonate I Allegro
13 Erwin Schulhoff: Sonate II Andante
14 Erwin Schulhoff: Sonate III Burlesca
15 Erwin Schulhoff: Sonate IV Finale
16 George Gershwin: Prelude I
17 George Gershwin: Prelude II
18 George Gershwin: Prelude III
19 Darius Milhaud: Brasileira
20 Claude Debussy: Le petit Nègre

Ursula Schoch (violin) Marcel Worms (piano

Ursula Schoch (violin) and Marcel Worms (piano) play through jazz-inspired music from the interbellum. For many composers, the introduction of jazz at the beginning of the twentieth century in Europe did not go unnoticed. The spontaneity of the new music, the new sound possibilities, the vital rhythms, the refined, swinging rubato – and improvisation, inseparably integrated with jazz – they were all features which speak to the imagination. The influence of jazz became audible in symphonic repertoire as well as in chamber music. Although in jazz itself, the violin had never taken a prominent place, many composers chose the instrument for their jazz-inspired works. Even though an essential element of jazz – improvisation – is missing in their music, other elements justify the term “jazzy”: the lively rhythms, the free and whimsical melody lines and above all a light-hearted kind of energy, which mirrors the innovative and optimistic spirit of the Interbellum years.

nieuwsbrief