In Kaapstad, New York en op SXSW werd de Londense drummer Moses Boyd geconfronteerd met de inmiddels veelbesproken scene rondom de nieuwe Britse golf van pionerende jonge jazzmuzikanten die door onderling liberaal experimenteren de rigide jazzhistorie herschrijven en zo een jong publiek in extase brengen. De compilatie We Out Here (kaliber all killer no filler) van vorig jaar was dan ook een meesterzet van verzamelaar, talentscout en DJ Gilles Peterson die altijd de vinger op de pols van de tijdgeest in de Londense clubs weet te leggen. Dat visitekaartje als cd/lp bevatte al losse, uitsluitend toptracks van gelijkgestemde vrije geesten die nu stuk voor stuk volledige albums beginnen te lanceren. Een van het is het vijfkoppige Ezra Collective, waaronder Theon Cross op tuba die ook net een soloplaat uit heeft (Fyah) en tevens bij Sons Of Kemet van mainman Shabaka Hutchings speelt. Ezra (gelukkig geen connectie met George) Collective mixt hiphop en afrobeat door hun jazz en laat dit explosieve brouwsel grotendeels instrumentaal om zo menigmaal de trance te maximaliseren.