Toen Riccardo Chailly in 1999 als chefdirigent van het Koninklijk Concertgebouworkest Bachs Matthäus-Passion dirigeerde, veroorzaakte dat een sensatie. Dwars tegen de trend van steeds kleinere ensembles en historisch verantwoordere uitvoeringen in presenteerde Chailly een ouderwetse, grootbezette versie die bij vlagen de tijden van Willem Mengelberg in herinnering riep. Tot veler teleurstelling is Chailly's Amsterdamse Matthäus nooit op cd uitgebracht. In zijn nieuwe hoedanigheid als chef van het Leipziger Gewandhausorchester heeft hij wel de gelegenheid gekregen zijn visie op Bachs magnum opus vast te leggen. Toepasselijk, want het was Chailly's voorganger in die functie, Felix Mendelssohn, die de renaissance van de Matthäus-Passion in gang zette, en in 1841 de eerste negentiende-eeuwse uitvoering in Leipzig dirigeerde met datzelfde orkest, zij het in een sterk verkorte en aangepaste versie. Chailly's uitvoering verrast daarentegen door de bijna authentieke aanpak. Weliswaar gebruikt hij een traditioneel forse bezetting, maar zijn tempokeuze en frasering vertonen meer verwantschap met dirigenten als Harnoncourt en Herreweghe dan met voorgangers uit het verleden. Een prima solistenteam, onder wie Johannes Chum als meeslepende evangelist en Thomas Quasthoff als solist in de bas-aria's, alsmede twee topkoren, waaronder Bachs eigen Thomanerchor, staan garant voor een zeer verzorgde uitvoering.
Tracks
Disc 1
1. No.1 Chorus I/ii: "kommt, Ihr Töchter, Helft Mir Klagen" (Erster Teil)
2. No.2 Evangelist, Jesus: "da Jesus Diese Rede Vollendet Hatte" (Erster Teil)
3. No.3 Choral: "herzliebster Jesu, Was Hast Du Verbrochen" (Erster Teil)
4. No.4 Evangelist, Chorus I/ii, Jesus: "da Versammelten Sich Die Hohenpriester" (Erster Teil)