gratis-verzending vanaf 75,- of afhalen in de winkels van Concerto en Plato voor 16:00 besteld morgen in huis Winkels Service

RICERCAR CONSORT, CAFE ZIMMERMANN

MUSIQUES DE COUR ET D OPERAS POUR L

Genre: Klassiek
Label: ALPHA
Releasedatum: 09-07-2013
Herkomst: NL
Item-nr: 3131597
EAN: 3760014199554
Dit artikel is vervallen en niet meer leverbaar

Recensie

Aan het Franse hof van Lodewijk de 14e hebben veel componisten de muziek mogen verzorgen naar de wensen van de koning. Een van de belangrijkste en meest bepalende figuren was de van oorsprong Italiaan J.B. Lully. Dansen voor feesten en partijen mondden uit in balletten. Uit de liefde voor de literatuur ontstonden, o.a. in samenwerking met Molière, ook opera's. Sinds 2009 worden in Versailles concerten gegeven om de herinnering aan de muziek in zijn oorspronkelijk omgeving van uitvoering levend te houden. De cd wil een impressie geven van de destijds gespeelde werken en bevat een samenstelling van eerdere cd's. De kwaliteit van de uitvoering is, mede hierdoor, verschillend.


Musiques de Cour et d’Opéra pour Louis XIV

Campra:
Mes yeux...
Charpentier, M-A:
Tristes déserts, H. 469
Stances du cid
Couperin, F:
Pièces de clavecin II: Ordre 6ème in B flat: Les baricades mistérieuses
L’Adolescente
Pièces de clavecin II: Ordre 7ème in G major: La Ménetou
Lully:
Ouverture de Psyché
Quels spectacles charmants
Chaconne d'Amadis
Air d'Apollon from Le Triomphe de l'Amour
Ouverture Le Carnaval
Petit Air pour les mesmes
Chaconne from Phaeton
Passacaille from Armide
Marche pour la cérémonie des Turcs
Marche pour la cérémonie des Turcs
Reprise
Marais, M:
Les Folies d'Espagne, 32 Variations pour flûte seule

The divertissements of the French court, renowned throughout Europe, were at their height during the reign of Louis XIV (1638-1715). Earlier genres, especially the air de cour and the air de ballet, were transformed in the tragédie lyrique, introduced by Jean-Baptiste Lully. Within a few decades the combined talents of Molière and Lully, then Molière and Charpentier, produced the comédie-ballet (a fine example is Le Bourgeois Gentilhomme, the ‘Turkish March’ from which has remained famous to this day), while the brilliant duo formed by Quinault and Lully worked on tragédies lyriques. These genres were to leave their mark on French music for the next hundred years and influence European music as well.

nieuwsbrief