Het door Hervé opgerichte Concert Spirituel viert dit jaar het 25-jarig jubileum en heeft een grote reputatie opgebouwd in het onder aandacht brengen van vergeten tragédies lyriques – opera’s die aan het begin van de negentiende eeuw de opera’s van Gluck navolgden. Charles-Simon Catels (1773-1830) Sémiramis werd voor het eerst in 1802 in Parijs opgevoerd en verwijst in de grootse finales vooruit naar de grand opéra. Hoewel de melodielijnen weinig verrassend zijn, maakt de vernuftige orkestratie indruk en mezzo Maria Riccarda Wesseling in de hoofdrol is een meesterzet van Niquet die als geen ander dit repertoire een verdiend tweede leven weet te geven. Liefhebbers van Franse opera hoeven niet te aarzelen.
Catel: Sémiramis
Tragédie lyrique. Paris, 1802
Maria Riccarda Wesseling (mezzo-soprano), Gabrielle Philiponet (soprano), Mathias Vidal (tenor), Nicolas Courjal (bass), Andrew Foster-Williams (bass) & Nicolas Maire (tenor)