Het Stabat Mater dolorosa neemt een bijzondere plaats in. Niet het lijden van Jezus staat centraal, maar de achterblijvende moeder. Het is door ontelbare componisten op muziek gezet, maar hier horen we het a capella, zoals gezongen tijdens de mis. Het werk wordt aangevuld met andere werken die het verdriet van Maria centraal stellen, waaronder de prachtige aria ‘Er nahm Alles wohl in Acht’ uit Bachs Johannes Passion, Byrds Ave verum Corpus en twee nieuwe composities van Graham Ross, stuk voor stuk prachtig gezongen door het koor uit Cambridge.
Stabat Mater dolorosa
Stabat Mater dolorosa
plainchant
Bach, J S:
St John Passion, BWV245: Er nahm Alles wohl in Acht
Bruckner:
Christus factus est
Byrd:
Ave verum Corpus
Ne irascaris Domine
Duruflé:
Ubi caritas, Op. 10 No. 1
Gesualdo:
Caligaverunt oculi mei
Lasso:
Tristis est Anima mea
Lotti:
Crucifixus in 8 parts
Ross, Graham:
Ut tecum lugeam
world première recording
Precor te, Domine
world première recording
Sanders, J D:
The Reproaches
Stainer:
God so loved the world
Tallis:
In ieiunio et fletu
Salvator mundi, salva nos 1 - antiphonn for five voices
Victoria:
O vos omnes
Choir of Clare College, Cambridge, Graham Ross
The second disc from the choir of Clare College, Cambridge in their series based on the major festivals in the Anglican calendar and, like 'Veni Emmanuel', produced by John Rutter. In this richly varied Passiontide sequence, polyphonic settings of the great texts of Holy Week are interwoven with a plainchant rendition of the mournful 'Stabat Mater': the traditional medieval poem meditating on the death of Jesus and the grief of his mother.
Volume one reached the dizzy heights of the Specialist Classical Chart last November.