Het nieuwe album van Avishai Cohen (de bassist, niet te verwarren met de gelijknamige trompettist) is een zeer toegankelijk album geworden. Avishai wilde nu eens geen jazzalbum maken, maar een popplaat. Naar eigen zeggen houdt hij daar net zoveel van en het geeft hem de gelegenheid om eindelijk eens een plaat te maken als zanger. Een goede keuze vinden wij, want Cohen ontpopt zich hier als een gepassioneerd zanger met een hele fijne stem. Maar dit album is in meerdere opzichten een schot in de roos. Stuk voor stuk zijn het namelijk pakkende nummers, of het nu om de Engelstalige liedjes gaat, zoals het geïnspireerde Song Of Hope, gemotiveerd door de toestand in de wereld, of de grondige bewerkingen van traditionele Midden-Oosterse liedjes, deze plaat doet wat met je. Een van de meest bijzondere nummers is misschien wel zijn volstrekt originele bewerking van de gospel-klassieker Motherless Child. 1970, waarvan de titel niet alleen naar Avishai’s geboortejaar verwijst, maar vooral naar de muzikale invloeden die zijn stijl bepalen, is in alle opzichten een wereldplaat.