Open main menu

winkelmandje

Geen artikelen geselecteerd
GRATIS VERZENDING CD’S VANAF 25,- LP’S VANAF 50,- OF AFHALEN IN DE WINKELS VAN PLATO EN CONCERTO VOOR 16:00 BESTELD MORGEN IN HUIS

Recensie

Het begon met 80.000 ingezonden video's uit 192 landen, goed voor meer dan 4.500 uur aan beeld. Het eindresultaat duurt ruim anderhalf uur, de documentaire Life in a Day.

Vorig jaar begon YouTube met het filmexperiment en vanaf vandaag is de docu in z'n geheel op de videosite te zien. Het doel was om de eerste, volledig door gebruikers samengestelde, op één dag geschoten, documentaire te maken.

Oproep

Hollywood-filmmakers Ridley Scott (Robin Hood) en Kevin MacDonald (Last King of Scotland) deden vorig jaar een oproep aan iedereen om op 24 juli 2010 een moment uit hun leven vast te leggen en te uploaden op YouTube. Zo'n 80.000 filmpjes werden uiteindelijk ingezonden.

Scott en MacDonald maakten van de beelden een zogenaamde Social Cinema-documentaire die op het Sundance Film Festival in januari in première ging. In Nederland was de film in september te zien op Film by the Sea, het festival in Vlissingen.

Grenzen verleggen

YouTube wilde met het initiatief de grenzen van muziek, beeldende kunst en film verleggen. Mensen die een filmpje hebben ingezonden zijn in de credits als mederegisseurs vermeld. Twintig deelnemers werden zelfs speciaal voor de wereldpremière van de documentaire naar het Sundance Film Festival gevlogen.

Door: Ikram (nos.nl)
Door Redactie op 2012-09-01

nieuwsbrief