gratis-verzending vanaf 75,- of afhalen in de winkels van Concerto en Plato voor 16:00 besteld morgen in huis Winkels Service

LA PETITE BANDE - SIGISWALD KUIJKEN

BACH ORCHESTRAL SUITES

Genre: Klassiek
Label: ACCENT
Releasedatum: 01-09-2013
Herkomst: NL
Item-nr: 3149624
EAN: 4015023242791
Dit artikel is vervallen en niet meer leverbaar

Recensie

Sigiswald Kuijken presenteert met zijn in 1983 opgerichte La Petite Bande (naam ontleend aan orkest van Lully aan het hof van Lodewijk de XIV) een nieuwe opname van de vier orkestrale Suites van Johann Sebastian Bach. Suites in de Franse stijl waar de werkelijke Ouverture altijd wordt gevolgd door een reeks dansen waren in de tijd van Bach bij alle hoven in Europa goed bekend. Voor deze opname is gekozen voor een vrij klein ensemble. En opmerkelijk ook is het gebruik van natuurlijke trompetten (zonder luchtgaten). Puur de natuurlijke ondertoon van het instrument zonder mechanische hulpmiddelen. Zowel qua interpretatie als qua klankbeeld slaagt La Petite Bande er met vlag en wimpel in ons deelgenoot te maken van een authentieke getrouwe herbeleving van deze magnifieke oude muziek. Bach heeft zijn zin!


Bach, J S: Orchestral Suites Nos. 1-4, BWV1066-1069

La Petite Bande, Sigiswald Kuijken

Following the Brandenburg Concertos, Sigiswald Kuijken now presents a new recording of the four Orchestral Suites by Johann Sebastian Bach with his ensemble La Petite Bande. Orchestral suites in the French style, in which the actual overture is always followed by a series of dances or characteristic movements, were quite well known during Bach's time at courts throughout Europe. The splendour of the Versailles court of Louis XIV and XV was imitated everywhere, and music was of great importance in this respect.

Sigiswald Kuijken has chosen a rather small ensemble for the present recording; the particular advantage of this approach is in the transparency of the voice-leading. Alongside the harpsichord, the bass group consists of one or two so-called 8-foot violones: a bass instrument significantly larger than the baroque cello and which produces a considerably more resonant sound due to its larger body and thicker strings. What is especially remarkable about this recording, however, is the exclusive use of natural trumpets without auxiliary holes - customary today but in fact historically incorrect.

Tracks

Disc 1
1. 1. Ouvertüre
2. 2. Courante
3. 3. Gavotte 1 - Gavotte 2
4. 4. Forlane
5. 5. Menuet 1 -Menuet 2
6. 6. Bourr,e 1 - Bourr,e 2
7. 7. Passepied 1 - Passepied 2
8. 1. Ouvertüre
9. 2. Air
10. 3. Gavotte 1 - Gavotte 2
11. 4. Bourr,e
12. 5. Gigue
13. 1. Ouvertüre
14. 2. Rondeau
15. 3. Sarabande
16. 4. Bourr,e 1 - Bourr,e 2
17. 5. Polonaise 1 - Polonaise 2
18. 6. Menuet
19. 7. Badinerie
20. 1. Ouvertüre
21. 2. Bourr,e 1 - Bourr,e 2
22. 3. Gavotte
23. 4. Menuet 1 - Menuet 2
24. 5. R,jouissance

nieuwsbrief