Recensie
Faberyayo, bracht die eerder dit jaar ook al niet een plaat uit met LeLe? Klopt, maar blijkbaar had de rapper van De Jeugd Van Tegenwoordig nog meer op plank liggen, want slechts vier maanden later brengt hij onder zijn eigen naam al weer Coco uit. De aanpak is beduidend anders, meer richting soft pop en yacht rock. Zelfs met letterlijke verwijzingen naar gladde iconen als Michael McDonald en Christopher Cross, tekstueel maar ook muzikaal zijn er knipogen naar de pastelpop uit de jaren tachtig. En als dat ook nog eens allemaal feilloos uitgevoerd wordt, kun je niet anders dan concluderen dat dit een heerlijke zomerplaat is geworden.
1. Thuis
2. Een Echte
3. Zomer Aan De Wand
4. Splash
5. Baby Miko
6. Solonaise
7. Restjesdag
8. Mijn Blauwe Ogen
9. Het Roer Aan De Woonark
10. Stiekem
11. Zomaar
artikel over Coco van 3VOOR 12:
Coco is een verrassende plaat geworden. Niet alleen vanwege de stilte rondom het project en de plotselinge release, ook vanwege de producties en thematiek. “De plaat is een ode aan de liefde, aan mijn meisje en de huiselijkheid”, zegt Faberyayo. Single Een Echte verhaalt over het feit dat zijn meisje bij hem is ingetrokken ‘met al haar prinsessenjurken’. Geen brag ‘n boost op Coco, maar liedjes over zijn kat, over restjesdag en heimwee naar huis, met vrolijke en ‘kleine’ producties. Een conceptplaat? “Ja, zo kun je het noemen, maar niet zoals Histoire de Melody Nelson van Serge Gainsbourg. Dat is toch echt van een andere orde.”
Faberyayo heeft het maken van de plaat niet bewust stil gehouden, het is gewoon zo gegaan. “Lang wist ik niet waar het toe zou leiden, dan heeft het geen zin om te blaten. Ik zat al twee jaar geleden met Benny Sings (echte naam Tim Berkestijn, red.) in de studio voor de track Solonaise (die verscheen op Het Grote Gedoe en ook een plek heeft gekregen op Coco, red.), toen spraken we al af om het een vervolg te geven. We hebben steeds wat afgesproken, op een gegeven moment wekelijks, zo rolden de tracks er langzaam uit. Eerst dacht ik dat het een EP zou worden, maar uiteindelijk ligt er een heel album.”
De rapper zegt tijdens het maken van de plaat nergens rekening mee te hebben gehouden. “Het label wist van niets. Ik heb me niet druk gemaakt over de marketingkant, gewoon muziek maken. Toen alles af was heb ik een USB-stick gegeven en dat is het.” Maar hoe zat het nou met de tracks die Yayo met Tom Trago aan het maken was? “Euhm ja, die zijn er. Dat is ook nog een plaat, maar dit is dit.”
Fabaryayo is al lang fan van Berkestijn’s producties. “Hij heeft een heel eigen geluid. Ik ben geen producer dus aanwijzingen of verzoekjes gaan hooguit in de vorm van een track die ik laat horen of een iets snellere beat. Vervolgens wordt het alsnog iets heel anders. Ik liet hem A$AP Rocky’s Peso horen, ik wilde ook iets dromerigs met een harde beat, dan wordt het uiteindelijk iets heel anders, maar wel goed.” Op Coco zingt Faberyayo meer dan ooit, iets waar hij zich niet zo druk over maakt. “Ik ben niet de beste zanger, dat weet ik best. Maar bij deze thematiek en producties hoeft dat voor mij ook niet. Het mag een beetje breekbaar zijn.”
Faberyayo is van plan om een aantal optredens rond Coco te doen. "Ik wil zeker een aantal leuke dingen doen, maar het is wel een heel persoonlijk en intiem album, ik denk niet dat er een gigantische tour omheen moet komen. Eens kijken hoe de reacties zijn."
1. Thuis
2. Een Echte
3. Zomer Aan De Wand
4. Splash
5. Baby Miko
6. Solonaise
7. Restjesdag
8. Mijn Blauwe Ogen
9. Het Roer Aan De Woonark
10. Stiekem
11. Zomaar
artikel over Coco van 3VOOR 12:
Coco is een verrassende plaat geworden. Niet alleen vanwege de stilte rondom het project en de plotselinge release, ook vanwege de producties en thematiek. “De plaat is een ode aan de liefde, aan mijn meisje en de huiselijkheid”, zegt Faberyayo. Single Een Echte verhaalt over het feit dat zijn meisje bij hem is ingetrokken ‘met al haar prinsessenjurken’. Geen brag ‘n boost op Coco, maar liedjes over zijn kat, over restjesdag en heimwee naar huis, met vrolijke en ‘kleine’ producties. Een conceptplaat? “Ja, zo kun je het noemen, maar niet zoals Histoire de Melody Nelson van Serge Gainsbourg. Dat is toch echt van een andere orde.”
Faberyayo heeft het maken van de plaat niet bewust stil gehouden, het is gewoon zo gegaan. “Lang wist ik niet waar het toe zou leiden, dan heeft het geen zin om te blaten. Ik zat al twee jaar geleden met Benny Sings (echte naam Tim Berkestijn, red.) in de studio voor de track Solonaise (die verscheen op Het Grote Gedoe en ook een plek heeft gekregen op Coco, red.), toen spraken we al af om het een vervolg te geven. We hebben steeds wat afgesproken, op een gegeven moment wekelijks, zo rolden de tracks er langzaam uit. Eerst dacht ik dat het een EP zou worden, maar uiteindelijk ligt er een heel album.”
De rapper zegt tijdens het maken van de plaat nergens rekening mee te hebben gehouden. “Het label wist van niets. Ik heb me niet druk gemaakt over de marketingkant, gewoon muziek maken. Toen alles af was heb ik een USB-stick gegeven en dat is het.” Maar hoe zat het nou met de tracks die Yayo met Tom Trago aan het maken was? “Euhm ja, die zijn er. Dat is ook nog een plaat, maar dit is dit.”
Fabaryayo is al lang fan van Berkestijn’s producties. “Hij heeft een heel eigen geluid. Ik ben geen producer dus aanwijzingen of verzoekjes gaan hooguit in de vorm van een track die ik laat horen of een iets snellere beat. Vervolgens wordt het alsnog iets heel anders. Ik liet hem A$AP Rocky’s Peso horen, ik wilde ook iets dromerigs met een harde beat, dan wordt het uiteindelijk iets heel anders, maar wel goed.” Op Coco zingt Faberyayo meer dan ooit, iets waar hij zich niet zo druk over maakt. “Ik ben niet de beste zanger, dat weet ik best. Maar bij deze thematiek en producties hoeft dat voor mij ook niet. Het mag een beetje breekbaar zijn.”
Faberyayo is van plan om een aantal optredens rond Coco te doen. "Ik wil zeker een aantal leuke dingen doen, maar het is wel een heel persoonlijk en intiem album, ik denk niet dat er een gigantische tour omheen moet komen. Eens kijken hoe de reacties zijn."