gratis-verzending vanaf 75,- of afhalen in de winkels van Concerto en Plato voor 16:00 besteld morgen in huis Winkels Service

Recensie

From the bottom of my heart
Johanna Bordewijk

Johanna Bordewijk-Roepman(1892-1971) kan gezien worden als een van de meest eigenzinnige componisten uit de eerste helft van de 20ste eeuw. Zij stoorde zich aan geen enkele muzikale mode en ging volledig haar eigen weg. Haar muziek kenmerkt zich enerzijds door diepe ernst en emotionaliteit, maar kent ook humoristische trekjes.

Van deze Nederlandse componiste is 45 jaar na haar dood, eindelijk een cd met kamermuziekwerken verschenen. De cd verschijnt op 30 september tegelijkertijd met de dubbelbiografie Ferdinand en Johanna van Elly Kamp over Johanna Bordewijk-Roepman en haar man, de auteur F. Bordewijk. Een ideale gelegenheid om een hommage te brengen aan een componiste met een opmerkelijk origineel talent en tevens een eerste stap naar meer aandacht voor haar oeuvre. 
De composities die op deze cd bij elkaar zijn gebracht, stammen deels uit haar beginperiode (1923-1925), deels uit haar late periode (1948-1960) maar voor het merendeel uit de Tweede Wereldoorlog, waarbij haar door de regering bekroonde Sonate 1943 voor pianosolo het hart vormt van deze cd. Deze veelgeroemde sonate werd internationaal veelvuldig uitgevoerd en beleefde in 2009 een terechte heruitgave door het Nederlandse Muziek Instituut. 
Vanwege haar grote voorliefde voor vocale muziek zijn vijftien liederen geselecteerd op zowel Duitse, Engelse als Nederlandse teksten. Zo waren er in 1925 Sechs Lieder tot stand gekomen op veelal religieus getinte gedichten. In de periode 1940-1945 kwam een aantal zeer vaderlandslievende liederen op papier; Holland (1943), Oranje May-lied (1944) en Uit het diepst van mijn hart (1945), op teksten van respectievelijk Potgieter, Vondel en de verzetsdichter J.J.G. Zwanniken. Dat deze componiste ook een groot gevoel voor humor had, bewees zij bijvoorbeeld in 1948 met de Three Nursery Rhymes op teksten van Milne. De veelzijdigheid van Bordewijk-Roepman wordt gecompleteerd met het sfeervolle Debout, éveille-toi uit 1953 en de gepassioneerde Impromptu uit 1960 voor pianosolo. Bijzonder is de vastlegging van de enige vioolsonate die zij in 1923 schreef.

Irene Maessen - soprano
José Scholte - alt
Ursula Schoch - violin
Marcel Worms - piano

nieuwsbrief