gratis-verzending vanaf 75,- of afhalen in de winkels van Concerto en Plato voor 16:00 besteld morgen in huis Winkels Service

COLLEGIUM VOCALE GENT

O DOLCE MIO TESORO E.A.

Genre: Klassiek
Label: VKZ 2001 VKZ 20
Releasedatum: 23-11-2016
Herkomst: NL
Item-nr: 3632089
EAN: 8718456058132
Dit artikel is vervallen en niet meer leverbaar

Recensie

Twee jaar voor zijn dood verscheen in 1611 van Carlo Gesualdo O dolce mio tesoro, Madrigali a cinque voci, Libero sesto. Het zesde Madrigalenboek voor vijf stemmen, dat in tegenstelling tot zijn tijdgenoten door Gesualdo van een andere techniek uitgaat. Dat maakt dit boek van de Prins van Venosa tot een excentriek, hyperpersoonlijk, ambivalent, virtuoos en technisch perfecte componist. De madrigalen uit dit boek zijn tussen 1596 en 1611 tot stand gekomen. Eigenlijk waren toen de meerstemmige madrigalen al uit de mode, omdat moderne componisten uit die tijd voor monodie kozen. Philippe Herreweghe levert met Collegium Vocale Gent een uitstekend album af dat de liefhebbers zeer weet te bekoren. Prettig is de Nederlandse toelichting in het boekje over de componist en de gezongen werken.



Gesualdo: O Dolce Mio Tesoro
Sesto Libro Di Madrigali, 1611

Gesualdo:
Madrigali libro sesto, 1611

Collegium Vocale Gent, Philippe Herreweghe


A personality has who provoked considerable controversy over the centuries, Carlo Gesualdo (1566-1613), aristocrat, musician and murderer of his first wife, is no less a composer whose music is marked by subtlety and refinement. His innovative Sixth Book of Madrigals, written two years before his death, exploits all harmonic, chromatic, and textural possibilities to meet the texts’ expressive requirements and proves to be a veritable masterpiece of the genre.

After a first disc devoted to the Italian composer’s sacred works, the Tenebrae Responsoria, Philippe Herreweghe and his Collegium Vocale Gent invite us to (re)discover his secular music for the 450th anniversary of his birth. In masterful fashion, they propose a delicate, expressive reading of this complex music, doing justice to the modernity of the musical language of the Prince of Venosa. The acoustics of the church in the little Tuscan village of Asciano, where the programme was recorded in 2015, provides an ideal sound setting for this music.

nieuwsbrief