gratis-verzending vanaf 75,- of afhalen in de winkels van Concerto en Plato voor 16:00 besteld morgen in huis Winkels Service

·HOVINK, RITA

·LOVE ME OR LEAVE ME (LP+CD)

Label: 678
Releasedatum: 31-05-2019
Herkomst: NL
Item-nr: 3981649
EAN: 9789078377337
Dit artikel is vervallen en niet meer leverbaar

Recensie

limited pressing replica 1969 sleeve
includes 4 page booklet with photos and linernotes / extra insert with english linernotes / replica postcard / full length cd with bonustracks
180 gram lp
original artwork created by Piet Schreuders

Volkskrant recensie (Gijsbert Kamer)
De vroeggestorven zangeres Rita Hovink werd bekend met smartlappen, maar had meer in haar mars. Dat bewijst de heruitgave van haar jazzplaat Love Me or Leave Me. Rita Hovink kennen we vooral van Nederlandstalige hits uit de jaren zeventig. Ay Dolores, Antonio en vooral de prachtige smartlap Laat me alleen zijn onverwoestbare klassiekers in het Hollandse repertoire geworden. Maar lang heeft Hovink niet van het succes kunnen genieten, want in 1979 overleed ze aan kanker, slechts 35 jaar oud.

Laat me alleen heeft inmiddels de status van een evergreen, maar dat Hovink eigenlijk jazz-zangeres had willen worden is minder bekend. Het liefst zong ze jazzrepertoire, en in 1969 kreeg ze zelfs carte blanche van platenmaatschappij Phonogram om een jazz-lp op te nemen.

Die plaat, Love Me or Leave Me werd gemaakt, maar flopte genadeloos. De plaat geniet onder connaisseurs een zekere status als collector’s item. Op platenbeurzen kom je nog wel eens een exemplaar tegen, maar daarvoor moet al snel honderden euro’s worden neergeteld.

Het nalatenschap van Rita Hovink
Het is aan de ijver en het doorzettingsvermogen van journalist Frank Jochemsen te danken dat de plaat nu na vijftig jaar weer beschikbaar is. Op vinyl, gestoken in een prachtige hoes waarvoor hetzelfde portret kon worden gebruikt als vijftig jaar geleden. Zoals ook de originele mastertape naar lp (en ingesloten cd) kon worden overgezet. Beide zijn gevonden in de nalatenschap van Rita Hovink.

Jochemsen: ‘Ik ben al jaren door Hovink gefascineerd. Een vreselijk goede zangeres die zich echt helemaal verliest in wat ze zingt.’ Ook Jochemsen kende aanvankelijk alleen haar Nederlandstalige werk. ‘Bewerkingen van Italiaanse smartlappen waarmee ze André Hazes eigenlijk voor was.’ Maar toen hij een jaar of tien geleden op een platenbeurs tegen de lp Love Me or Leave Me aanliep, raakte hij door Hovink geobsedeerd. ‘Een van mijn lievelingsliedjes was Love Me or Leave Me door Nina Simone en daar stond ineens een plaat met datzelfde nummer door Rita fucking Hovink.’

Jochemsen kon de lp dan wel niet betalen, maar hij ging wel op onderzoek uit. Waar kwam die plaat vandaan en waar was-ie gebleven? Zo kwam hij in 2010 bij de dochter van Hovink terecht, die had een doos waarin onder meer een tape zat en dia’s met materiaal voor de hoesfoto’s. ‘Heel ongebruikelijk dat een platenmaatschappij dit aan de artiest mee had gegeven. Hier moest ik iets mee doen.’

Het zou nog meer dan acht jaar duren voordat Jochemsen, mede-eigenaar van het kleine, in jazz-platen gespecialiseerde 678-records, een licentiedeal kreeg van de huidige rechthebbende platenmaatschappij Universal. Maar nu is-ie er dan, een verbluffend mooi album. Niet alleen zingt Hovink met haar wat rokerige, romige stem liedjes als Softly as a Morning Sunrise en What a Wonderful World prachtig soepel en losjes, ook de begeleiding is wonderschoon.

Een geweldig mens
Medeverantwoordelijk daarvoor was toetsenist Rob van Dijk die met zijn trio de begeleidingsband vormde van Hovink. Van Dijk: ‘Ik werd destijds gebeld door producer Bert Schouten. Of ik een zangeres kon helpen met het maken van een jazzplaat. Ik kende Rita Hovink niet, maar vond het meteen een geweldig mens.’

En eentje ook die goed wist wat ze wilde, herinnert Van Dijk zich. ‘Iedere woensdagmiddag zocht ik haar op in Hilversum. Dan kwam ze met suggesties voor liedjes, waarbij ik dan arrangementen schreef.’

Er was veel geld, weet Van Dijk nog: ‘Ze had carte blanche gekregen. We konden iedereen vragen om mee te spelen. Ieder liedje kon zo zijn eigen aanvulling op mijn trio krijgen.’

Zelf suggereerde Hovink Robbie van Leeuwen van Shocking Blue op gitaar. ‘Ik was echter niet zo van de rockmuziek, dus ik stelde Wim Overgaauw voor en dat vond ze prima’, zegt Van Dijk. Zo vervoegden zich naast Overgaauw ook saxofonist Harry Verbeke, vibraharpist Carl Schulze en dwarsfluitist Thijs van Leer zich voor een of meerdere nummers in de Hilversumse Honingstraat, waar de plaat werd opgenomen.

Dat de sound van het album zo levendig en sprankelend is, komt volgens Van Dijk omdat alles in één keer live is opgenomen. ‘Alle muzikanten bij elkaar in de studio, zo kreeg je de juiste sfeer voor de plaat.’

Van Dijk beschouwt het eindresultaat als een van de beste dingen waaraan hij ooit heeft gewerkt. Waarom de plaat zo snel vergeten werd, weet hij niet, maar hij kijkt er ook niet van op. ‘Zo veel goede platen bereikten geen enkel publiek. Een lp kostte veel geld. Je had in die jaren voor een succesvolle jazzplaat echt een groot tv-programma nodig, anders wist niemand van het bestaan. De oplage was vaak niet hoger dan vijfhonderd stuks.’

Toch lijkt het er zelfs op alsof Love Me or Leave Me destijds de winkel niet heeft gehaald. Jochemsen: ‘Alle exemplaren waarvan ik het bestaan ken bevinden zich in collecties van muzikanten en andere professionals die hem om wat voor reden dan ook beroepshalve hebben gekregen.’

Dit jaar zou Hovink 75 zijn geworden. Van Dijk: ‘Een prachtvrouw in alle opzichten. Jammer dat we nooit meer hebben kunnen samenwerken. Toen de plaat klaar was, gingen we allebei naar huis. We hebben elkaar nooit meer gesproken.’



It is a minor miracle how this reissue came into being.
In 2010 I got in touch with Milou, Rita Hovink’s daughter, with a plan to try and create a little more interest in her mother’s music.
From Milou's attic came a removal box full with various tapes from Rita. It was a literally a mixed bag, the legacy of a very diverse music career that ended far too soon.
Among the tapes I found the original master tape from the studio recordings that Rita made in Hilversum in the summer of 1969 for her debut album Love me or leave me.

On this specific tape we found the original first mix down of the recordings, a fully fledged sound source of the first generation at the highest playback speed (15 ips) in vibrant stereo. At the time it was customary to make a high-quality production copy of the master which, with the pieces assembled in the right order, served as source tape for the pressing plant. In the unlikely event that something happened to the production copy, one could always revert to the master.
It remains to be unclear how and why exactly this master tape came into Rita’s possession, but a fact is that we now had a source to do something very special.
There then followed a lengthy negotiation process to get the recordings licensed from the official master owner Universal Music, owner of the catalogue of the former record company Phonogram. That process finally came to a favourable end at the end of 2018. So 678 records is pleased and honoured to present this exclusive audiophile reissue of Rita Hovink, a highlight from the years when her repertoire was consisted mostly jazz

Added to this completely analogously produced reissue of the album is a CD with the album in its entirety. As an extra we offer five exclusive bonus tracks: the song Johnny Guitar recorded together with guitarist Wim Overgaauw. The song also appears on her second album, but the exclusive version offered here is from an earlier date and hails from her archives; it is sung much more intensely than the album version.
You will also find here the four pieces that 678 records already issued in 2013 on an EP that has been sold out for some time. They are recordings from 1972 and Rita is accompanied by Casey & the Pressure Group, the band of Cees Schrama. She performs Carole Kings I feel the earth move and also a full version of Jerry Jeff Walkers. Mr. Bojangles made popular by Sammy Davis Jr. and Nina Simone's interpretation. There are also two reworking’s of songs previously released on her debut album: For every man there's a woman and the Beatles cover The fool on the hill.

With this reissue, the debut album of Rita Hovink, more than fifty years after it was first recorded, the disc gets another chance to shine. A totally forgotten masterpiece in a record industry that is hit driven. How unjust that is, will become obvious to anyone who now puts the needle in the groove

Frank Jochemsen, March 2019 / 678 records

TRACKLIST

Side A
A1. Softly, as in the morning sunrise
A2. Sunrise-Sunset
A3. Love me or leave me
A4. What a wonderful world
A5.Don't sleep in the subway

Side B
B1. After you've gone
B2. For every man there's a woman
B3. Goodbeye Charlie
B4. Little man you've had a busy day
B5.The fool on the hill

CD bonus tracks:

11.Johnny Guitar
(Peggy Lee, Victor Young)
12.I feel the earth move
(Carole King)
13.Mr. Bojangles
(Jerry Jeff Walker)
14.For every man there's a woman
(Leo Robin, Harold Arlen)
15.The fool on the hill
(John Lennon, Paul McCartney)

Door Redactie op 2019-05-16

nieuwsbrief