HANEKROOT, GIJSBERT
LOST IN MUSIC LOST IN DREAMS
Label: GW BOEKEN
Releasedatum: 10-10-2025
Herkomst: NL
Item-nr: 4812446
EAN: 9789082265095
Status: NRM
Voor 16:00 besteld, dezelfde dag verzonden.
Boek (1)
€ 25.95
Op voorraad
Recensie
Lost in music, lost in dreams, een uniek fotoboek van de Australische singer-songwriter Robert Forster en de Nederlandse fotograaf Gijsbert Hanekroot. Bij de iconische rock foto’s van Hanekroot schreef Forster persoonlijke, poëtische teksten. Het boek is een kroniek van een muzikaal belangrijk decennium: the seventies.
Lost in music, lost in dreams is het resultaat van een unieke samenwerking. Gijsbert Hanekroot was professioneel rockfotograaf in Nederland van eind jaren zestig tot 1983. Tijdens concerten, persinterviews en fotosessies fotografeerde hij vrijwel elke grote artiest in de rock, pop, soul en blues van die tijd. Robert Forster was een van de oprichters van de internationaal bekende rockband The Go-Betweens. Hij heeft negen soloalbums uitgebracht en in 2005 begon hij een carrière als muziekrecensent voor het Australische politieke en culturele tijdschrift The Monthly. Een selectie van zijn recensies met aanvullende geschriften werd in 2011 gepubliceerd als ‘The 10 Rules of Rock And Roll’.
Lost in music, lost in dreams is het resultaat van een unieke samenwerking tussen fotograaf Gijsbert Hanekroot en muzikant en schrijver Robert Forster. Hanekroot was van eind jaren zestig tot begin jaren tachtig een van de belangrijkste rockfotografen in Nederland. Tijdens concerten, interviews en fotosessies legde hij vrijwel alle grote namen uit de rock, pop, soul en blues vast. Forster richtte in de jaren tachtig The Go-Betweens op, bracht negen soloalbums uit en schrijft sinds 2005 muziekrecensies voor het Australische tijdschrift The Monthly. In 2011 verscheen zijn boek The 10 Rules of Rock And Roll.
Gijsbert Hanekroot speelde al een tijdje met het idee om een boek te maken met foto’s en begeleidende teksten die de verhalen vertellen van de 70’s. Hij las ‘The 10 Rules’, bewonderde Forsters manier van schrijven en benaderde hem met het idee om samen te werken. Zo begon de communicatie tussen twee kunstenaars van verschillende continenten en generaties. Forster voelde echter niks voor een rechtstreekse geschiedenis van het tijdperk, maar schreef teksten in lijn met Hanekroot's ‘oog’ voor detail en onderwerpen. Hij koos foto’s die hem aanspraken en schreef hierbij persoonlijke en poëtische observaties die, in combinatie met het begeleidende beeld, een kroniek vormen van een muzikaal belangrijk decennium.