Open main menu

winkelmandje

Geen artikelen geselecteerd
GRATIS VERZENDING VANAF 50,- OF AFHALEN IN DE WINKELS VAN CONCERTO EN PLATO VOOR 16:00 BESTELD MORGEN IN HUIS

Recensie

Over de vraag wat nu het beste album van Bob Dylan is, zullen de meningen verdeeld blijven, net zoals over wat nu eigenlijk de ‘heilige graal’ van niet eerder uitgebrachte opnames is. Vast staat dat Blood On The Tracks tot de allersterkste Dylan-albums behoort, en na het elfde deel van de Bootleg Series (de complete Basement Tapes) en het twaalfde (de studiosessies uit 1965 en 1966), stonden de complete New York-sessies voor Blood On The Tracks (1974) bovenaan de verlanglijst van menig Dylan-liefhebber.
Dit veertiende deel biedt precies dat. Op de enkele cd louter de hoogtepunten (en die zijn er te over) met alternatieve takes van de nummers op het oorspronkelijke album, aangevuld met Up To Me, maar zonder versies van Call Letter Blues en de enkele opwarmtake van Spanish Is The Lover’s Tongue. Op de 6cd-versie krijgen we alles van de sessies in New York, van de allereerste take van If You See Her, Say Hello, tot een nog nooit eerder gehoorde versie van Simple Twist Of Faith met elektrische gitaar en akoestische solo in de overdub tot kale versies van Up To Me (zonder bas) en You’re A Big Girl Now (zonder pedal steel) én allemaal voor het eerst in de juiste snelheid. De eerste testpersing van het album was namelijk met 2% versneld. Nadat al een uitvoerige hoestekst was geschreven die later een Grammy zou winnen, besloot Dylan met lokale muzikanten in Minneapolis de helft van het album opnieuw op te nemen. Van die sessies zijn (vooralsnog?) geen outtakes gevonden, daarvan dus de al uitgebrachte versies.
De in de deluxe-versie opgenomen replica van het notitieboek laat op fascinerende wijze zien hoe Dylan zijn teksten aanscherpte en ook opzettelijk minder concreet maakte. Naar eigen zeggen is Blood On The Tracks niet de plaat over zijn verwijdering van zijn vrouw Sara, maar vooral geïnspireerd door de korte verhalen van Tsjechov en zijn schilderlessen. In een ander interview reageerde Dylan korzelig op de opmerking dat velen Blood On The Tracks als zijn beste album zagen: ‘Ik begrijp niet hoe iemand plezier kan beleven aan zoveel pijn.’ Hoe dan ook, dit veertiende deel van The Bootleg Series is essentieel.

Tangled Up in Blue (9/19/74, Take 3, Remake 3)
Simple Twist of Fate (9/16/74, Take 1)
Shelter from the Storm (9/17/74, Take 2)
You're a Big Girl Now (9/16/74, Take 2)
Buckets of Rain (9/18/74, Take 2, Remake)
If You See Her, Say Hello (9/16/74, Take 1)
Lily, Rosemary and the Jack of Hearts (9/16/74, Take 2)
Meet Me in the Morning (9/19/74, Take 1, Remake)
Idiot Wind (9/19/74, Take 4, Remake)
You’re Gonna Make Me Lonesome When You Go (9/17/74, Take 1, Remake)
Up to Me (9/19/74, Take 2, Remake)

All Tracks Recorded
A & R Studios
New York 9/16 – 9/19/1974

Tracks Recorded 9/16 & 18
Bob Dylan – vocals, guitar, harmonica

Tracks Recorded 9/17 & 19
Bob Dylan – vocals, guitar, harmonica
Tony Brown – bass

All songs written by Bob Dylan

Tracks

Disc 1
1. Tangled Up In Blue (Take 3, Remake 3)
2. Simple Twist Of Fate (Take 1)
3. Shelter From The Storm (Take 2)
4. You're A Big Girl Now (Take 2)
5. Buckets Of Rain (Take 2, Remake)
6. If You See Her, Say Hello (Take 1 Edit)
Disc 2
1. Lily, Rosemary And The Jack Of Hearts (Take 2)
2. Meet Me In The Morning (Take 1, Remake Edit)
3. Idiot Wind (Take 4, Remake Edit)
4. You're Gonna Make Me Lonesome When You Go (Take 1, Remake 2)
5. Up To Me (Take 2, Remake)

nieuwsbrief