Amper een jaar nadat Boris Blacher (1903-1975) als compositiedocent aan het conservatorium in Dresden werd benoemd, moest hij die positie noodgedwongen opgeven – de nazi’s tolereerden geen leraren met joodse wortels. Midden in de oorlog schreef hij het oratorium Der Großinquisitor, gebaseerd op de monoloog van de grootinquisiteur van Sevilla uit Dostojevski’s De gebroeders Karamazov. Parallellen met het naziregime en de jodenvervolging zijn overduidelijk, en de speelse elementen die naoorlogs werk van Blacher kenmerken zijn vrijwel afwezig. Een duister en grimmig werk, dat in 1947 in Berlijn voor het eerst werd opgevoerd en door deze uitmuntende opname uit 1986 hopelijk bredere bekendheid krijgt.
Blacher: Der Grossinquisitor, Op. 21
Siegmund Nimsgern (baritone)
Rundfunkchor Leipzig & Dresdner Philharmonie, Herbert Kegel
Boris Blacher’s oratorio, Der Großinquisitor, was only half finished in 1943. Having found himself in truly dire straits – forced to withdraw from musical life thanks to his inclusion on the Nazi register of Jews in music, and hit by a particularly nasty relapse of tuberculosis – it took the friendship and hospitality of his pupil, Gottfried von Einem, to help him regain his health and confidence, and finish the oratorio.
The text is based on Dostoyevsky’s novel, The Brothers Karamazov, illustrating Jesus’s return to earth in 16th‐century Seville. The depiction of the heretics burned to the glory of God could not be a clearer reflection of the fate of the Jews at the hands of the Nazis. Distinct from the other works in Blacher’s oeuvre thanks to its seriousness and tonal harmony, Der Großinquisitor also contains elements that are typical of the composer’s style, such as terse rhythms and seemingly aimless melodic lines.
The role of the Inquisitor is sung by German bass‐baritone, Siegmund Nimsgern, who has enjoyed an international career as an opera singer, performing with the Royal Opera (London), Metropolitan Opera (New York) and the Vienna State Opera, among others. Alongside him is the Rundfunkchor Leipzig and Dresdner Philharmonie, conducted by Herbert Kegel.
Recorded in May 1986 at the Lukaskirche in Dresden.
Contains liner notes on the work.
Sung texts includes in booklet.
Tracks
Disc 1
1. Nach Seiner Unendlichen Barmherzigkeit (1. Teil)