gratis-verzending vanaf 75,- of afhalen in de winkels van Concerto en Plato voor 16:00 besteld morgen in huis Winkels Service

Recensie

Op 3, 4 en 5 september 1994 heropent Pink Floyd officieus maar glorieus het gerenoveerde Stadion Feijenoord in Rotterdam. 135.000 mensen zijn aanwezig om de band voor een allerlaatste keer in Nederland aan het werk te zien. Drie intense dagen die voorbij lijken te vliegen, vol dierbare verhalen die generaties verder nog steeds levend worden gehouden dankzij hen die er begin jaren negentig in De Kuip bij zijn.

Zelden worden concerten van Pink Floyd in Nederland zo uitgebreid in beeld gebracht door uiteenlopende bezoekers. Of ze er nu als aandachtig toeschouwer zijn, op uitnodiging van de band of gewoon aan het werk als stadiondirecteur of journalist. Ongevraagd rondneuzen tijdens de opbouw terwijl de voltallige Nederlandse pers buiten de deur wordt gehouden. Heimelijk de concerten ‘tapen’, op video nog wel en dat drie dagen. En wat te denken van kroonprins Willem-Alexander die onopgemerkt en volledig anoniem de laatste avond bezoekt. Verhalen met een – typisch Rotterdams – hoog Pietje Bell-gehalte. Het boek staat er vol mee.

Charles Beterams (1972) bestiert een eigen label, handelt in platen en memorabilia en schrijft zo nu en dan een boek. Little White Wonder, zijn standaardwerk over de opkomst van witte platen – bootlegs – in Nederland, bezorgt hem een plek op de shortlist van de ESNS Pop Media Prijs 2020.

Wouter Bessels (1977) is in het dagelijks leven journalist bij Dagblad van het Noorden en schreef eerder boeken over Pink Floyd en Porcupine Tree. Daarnaast is hij als auteur, mastering engineer en samensteller betrokken bij heruitgaven van artiesten als Golden Earring en Tangerine Dream.
Door Redactie op

nieuwsbrief