Zweeds 3 uur durend relaas door Ingmar Bergman over de verwikkelingen in het huwelijk van Marianne en John. John en Marianne zijn doodnormale mensen. Ze hebben een meer dan modaal inkomen en leiden een goed leven naar Westerse maatstaven. Gelukkig getrouwd voor tien jaar hebben ze alle moeilijkheden overwonnen en banaliteiten geaccepteerd. Tot het moment waarop John verklaard verliefd te zijn een 23 jarige vrouw en wil scheiden. Een slopende scheidingsprocedure volgt.
De in documentaire stijl gefilmde beelden hebben het effect alsof je er bovenop of zelfs in zit. Zo toont de film Marianne die haar gevoel niet uitspreekt en wel onderdrukt en we zien de machteloosheid op het gezicht van John. Dit is een pijnlijk herkenbaar, maar ook heel vermakelijk en het zou zelfs leerzaam kunnen zijn, een les in luisteren naar je gevoel en communicatie. Zoals John in de film zegt: