Enrico Gatti’s voorliefde voor het Italiaanse repertoire uit de zeventiende eeuw wordt op deze CD weer eens bevestigd. Dit keer door met zijn Ensemble Aurora muziek uit de vroege zeventiende eeuw uit te voeren. Van componisten zoals Castello, Fontana en Bertali worden er onder andere sonates en canzones gespeeld, die Gatti volop de kans geven de viool te laten excelleren en dat doet hij dan ook op fraaie en soms virtuoze wijze. Dit alles ingebed in een continuo-partij, waarin een orgel uit 1647 een voorname hoofdrol speelt, verder meestal ondersteund door een dulciaan (een soort fagot) en een theorbe in een mooie onderlinge balans.
Mille Consigli
17th Century Italian Violin Sonatas
Bertali:
Ciaconna
Bertoli:
Sonata seconda
Castello:
Sonata Ottavi
Fontana, G B:
Sonata Seconda a Violino Solo
Sonata Duodecima
Legrenzi:
Trio Sonata, Op. 2 No. 8 'La Foscari'
Merula:
Canzone 'La Cappellina'
Palestrina:
Pulchra es amica mea
Vestiva i colli
Piccinini:
Toccata X
Rossi, M:
Toccata settima
Uccellini:
Sonata 11, Op. 2
Sonata terza, Op. 7
There is always poetry as well as virtuosity coursing through Enrico Gatti’s violin playing, and nowhere more so than when he turns to Italian early Baroque music, as here in 'Mille consigli' with his Ensemble Aurora. The album title reflects the multiplicity of emotional ideas and colours possible in violin music from this time (Gatti’s earlier recordings of similar music have recently been re-released by Glossa as L’arte del violino in Italia). Amongst Baroque stylistic practices beginning to flourish at the time, the basso continuo was gaining increasing importance and Fabio Ciofini provides an exemplary lesson here in accompanying on the restored 1647 Luca Neri organ in the church of San Nicolò in Collescipoli.