Five Tango Sensations is een serie werken voor bandoneón en strijkkwartet geschreven in 1989 door de Argentijnse componist Astor Piazzola. Het werd dat jaar onmiddellijk opgenomen door het Kronos Quartet met de maestro op de bandoneón. Een alom geroemde opname. Op het voortreffelijke album Eternal Stories horen wij drie van deze werken in een uitvoering door het Franse ensemble Quatuor Ebene met multi-instrumentalist en componist Michel Portal op bandoneón. Dit album omvat verder nieuwe arrangementen van klassieke Portal stukken en soms verbazingwekkende bijdragen van de leden van Quatuor Ebene zelf. Na het beluisteren van dit album wordt bevestigd dat zowel Ebene als Portal weliswaar uitstekend thuis zijn in het klassieke genre maar zeker ook niet de jazz kant schuwen. Portal wordt zelfs gezien als de vaderfiguur van de Franse jazzscène.
Eternal Stories: Quatuor Ebène & Michel Portal
includes
Piazzólla:
Five Tango Sensations: Asleep
Five Tango Sensations: Loving
Five Tango Sensations: Anxiety
Colombet: City Birds
Portal: L'Abandonite
Tribolet: Élucubration
Portal: Eternal Story
Le Magadure: Plus l'Temps
Solitudes
Merlin: Le Corbillon
Boisseau: It was nice living here
Michel Portal (clarinet - bandonéon), Xavier Tribolet (keyboard) & Richard Hery (drum)
Quatuor Ebène
Eternal Stories might just turn out to be one of the best albums that Portal has ever recorded. He could well have been thinking of his beloved Charlie Parker, who in 1949 realised his dream of making a recording with a string section. Eternal Stories is not some kind of attempt at a remake, but comprises completely new pieces and two new arrangements of classic Portal numbers, a late work by Piazzolla and astonishing contributions from members of Quatuor Ébène itself.
The New York Times has described the French ensemble as “a string quartet that can easily morph into a jazz band” and its recordings of Haydn, Bartók, Brahms and Schubert have been praised all over the world. Portal and the Ébène first played together in Paris in 2013, where Piazzolla’s compositions were also on the programme, prompting Le Monde to speak of “a significant lesson, a superb encounter, a real conversation.”