gratis-verzending vanaf 75,- of afhalen in de winkels van Concerto en Plato voor 16:00 besteld morgen in huis Winkels Service

Recensie

· luxe gebonden, hardback uitgave
· omslag met spotvernis (spot uv-lak)
· 200 pagina's op stevig 170 grams papier
· formaat 22 x 30 cm (oblong)
· eenmalige oplage van 1000 stuks

Ruim vier decennia omspant de carrière van Rob Verhorst inmiddels. Al die jaren lopen David Gilmour, Roger Waters, Rick Wright en Nick Mason als een rode draad door zijn indrukwekkende loopbaan. In groepsverband maar later ook solo krijgt de Rotterdamse (pop)fotograaf de heren van Pink Floyd vaak en veelvuldig voor de lens. Een eerste kennismaking in Sportpaleis Ahoy’ in Rotterdam in 1977 doet Verhorst ertoe besluiten zijn beide passies – fotograferen en muziek – te combineren en daar zijn beroep van te maken. De foto van een nog niet opgeblazen varken in Ahoy’ legt ook ongewild zijn unieke werkwijze bloot. Verhorst gaat niet alleen voor het grote plaatje maar weet als geen ander bijzonderheden vast te leggen die alleen iemand met een oog voor detail en een sterke drang naar perfectie weet te vangen. Zijn foto’s blijven niet lang onopgemerkt en verschijnen spoedig in kranten als het Rotterdams Dagblad en gerenommeerde muziekbladen als Muziekkrant OOR, Muziek Expres, Hitkrant en Music Maker.

Zijn foto’s van de shows die Pink Floyd in 1980 in Earls Court in Londen geeft ter promotie van The Wall gaan in de jaren die volgen de wereld over. In die jaren is Verhorst er altijd en overal; bij David Gilmour in Muziekcentrum Vredenburg Utrecht in 1984 en Roger Waters in Sportpaleis Ahoy’ datzelfde jaar. De comeback van Pink Floyd legt hij vast in de Rotterdamse Kuip in 1988, een jaar later Werchter en datzelfde jaar ook nog eens in het Nijmeegse Goffertpark. Een foto van Pink Floyd tegenover een batterij aan collega’s tijdens een fotosessie in Versailles in 1988 gaat de hele wereld over, net als vele andere. De foto’s die Rob Verhorst van Pink Floyd – maar ook van tientallen zoniet honderden wereldacts – maakt, vormen inmiddels een oeuvre op zichzelf binnen de catalogus van het gerenommeerde Getty Images.

In 1990 fotografeert hij voor de tweede keer The Wall in de uitvoering van Roger Waters in Berlijn. De voormalige Pink Floyd-bassist duikt ook in het nieuwe millennium vaak op voor de lens van Verhorst. In 2011 in Arnhem zelfs voor een derde keer. Hij is daarmee een van de weinigen – en misschien zelfs de enige – die in drie decennia evenzovele toernees van het conceptalbum heeft vastgelegd. Voor dit boek heeft Rob Verhorst (1952) een selectie gemaakt van maar liefst driehonderd iconische Pink Floyd-foto’s en veel niet eerder gepubliceerd werk dat – samen met herinneringen en aanvullend beeldmateriaal uit zijn archieven – een imposant document oplevert van de Engelse band.
Door Redactie op

nieuwsbrief