Recensie
Hoewel elke nieuwe opname van Bizets Carmen staat of valt bij de titelrol, eist hier Jonas Kaufmann alle aandacht op. Zijn vertolking van Don José is ronduit sensationeel, en doet Koženás Carmen verbleken. Kožená is hoorbaar te onderkoeld en mist de pure passie voor deze rol, hoe vurig haar man Simon Rattle het uitmuntend spelende orkest van de Staatsoper Berlin ook opstookt. Ratlle gebruikt Fritz Oezers versie van de partituur, en dus horen we ook de muziek die Bizet voor de première schrapte, maar Rattle laat de dialogen wel achterwege. Maar wie maalt daar om; Ratlle, koor, orkest en Kaufmann maken dit tot een belangwekkende opname, waarbij de nadruk wordt gelegd op de vaak vergeten kamermuziekachtige kanten van deze opera.
Bizet: Carmen
Oeser edition as used in Vienna (1964)
Magdalena Kožená (Carmen), Jonas Kaufmann (Don José), Genia Kühmeier (Micaëla), Kostas Smoriginas (Escamillo), Christian van Horn (Zuniga), Andrè Schuen (Moralès), Christina Landshammer (Frasquita), Rachel Frenkel (Mercédès), Jean-Paul Fouchécourt (Remendado) & Simone del Savio (Dancairo)
Chor der Deutschen Staatsoper Berlin & Berliner Philharmoniker, Sir Simon Rattle
Bizet: Carmen
Oeser edition as used in Vienna (1964)
Magdalena Kožená (Carmen), Jonas Kaufmann (Don José), Genia Kühmeier (Micaëla), Kostas Smoriginas (Escamillo), Christian van Horn (Zuniga), Andrè Schuen (Moralès), Christina Landshammer (Frasquita), Rachel Frenkel (Mercédès), Jean-Paul Fouchécourt (Remendado) & Simone del Savio (Dancairo)
Chor der Deutschen Staatsoper Berlin & Berliner Philharmoniker, Sir Simon Rattle