gratis-verzending vanaf 75,- of afhalen in de winkels van Concerto en Plato voor 16:00 besteld morgen in huis Winkels Service

Recensie

De liveopnamen van het Britse Nucleus uit 1971 zijn kraakhelder en dynamisch sterk ★★★★☆
Recensie Gijsbert Kamer, de Volkskrant

De jazzarcheologen van het Amsterdamse 678 Records hebben met deze liveopnamen van het Britse Nucleus weer iets bijzonders gevonden, en het zoals altijd weer prachtig verzorgd op vinyl uitgebracht. De dubbel-lp bevat een liveconcert uit 1971 van de band van trompettist Ian Carr, destijds een van de belangrijkste vertegenwoordigers van de Britse jazz.

Carr had, voordat hij met een bijzondere bezetting van deze band (zonder gitarist Chris Spedding, maar met maar liefst twee toetsenisten) in het Rotterdamse Exit optrad, al enkele Nucleus-platen uitgebracht op het in progressieve rock gespecialiseerde Vertigo Records. Wat deze kraakheldere, dynamisch sterke liveopnamen zo bijzonder maakt, is dat Carr met zijn zevenkoppige band duidelijk zocht naar een geluid dat zowel aansloot op de toen baanbrekende elektrische jazz van Miles Davis als op de Britse progrock die destijds opkwam.

Diverse Nucleus-leden zouden later opduiken in Soft Machine. Maar hier spelen ze vooral opzwepende, groovende jazzstukken. Sterke improvisaties van saxofonist Brian Smith, Carr zelf en de ook op hobo excellerende Karl Jenkins met Hywell Thomas op elektrische piano maken dit concert bijzonder genoeg om deze fraaie uitgave ook na een halve eeuw te rechtvaardigen.

Amazing and unknown performance from legendary UK jazz prog fusion rockers Nucleus led by trumpet player Ian Carr. A rare set as regular guitarist Chris Spedding who was absent for unknow reasons was not replaced by another guitarist (often Ray Russell) but by a second keyboard player: Hywel Thomas.

Recorded on friday june 11 1971 in a small club called the Exit in Rotterdam The Netherlands

line up

Ian carr -Trumpet