Emmanuelle Bertrand – een gepassioneerd lid van Les Violoncelles Français, die grote belangstelling voor de hedendaagse muziek heeft – kiest voor een interessant Shostakovich programma. Tussen de Cellosonate uit 1934, die Shostakovich kort na zijn opera Lady Macbeth of the Mtsensk District schreef en zijn eerste Celloconcert (1959) zit een kwart eeuw van tegenslag en traumatische beproeving. Dit wordt veroorzaakt omdat Stalin de opera afkeurde. In het Celloconcert – dat Shostakovich op verzoek van Rostropovich schreef – kan Shostokovich zich eindelijk weer uitleven. Zo doet Bertrand dat ook in dit fantastisch gespeelde werk, waarbij zij het orkest optimaal laat swingen. In de Cellosonate laten Bertrand en haar vaste pianopartner Pascal Amoyel horen dat ze uitstekend op elkaar zijn ingespeeld voor het beste resultaat.
Shostakovich: Cello Concerto No. 1 & Cello Sonata
Cello Concerto No. 1 in E flat major, Op. 107
BBC National Orchestra of Wales, Pascal Rophé
Cello Sonata in D minor, Op. 40
Pascal Amoyel (piano)
Moderato in A minor for cello & piano
Pascal Amoyel (piano)
Emmanuelle Bertrand (cello)