Bruckner dankt zijn faam aan zijn monumentale symfonieën en in mindere mate de missen die hij na 1860 schreef. Veel minder bekend is de Missa Solemnis, geschreven voor de inauguratie van Friedrich Mayr op 14 september 1854 in St. Florian. Deze Missa Solemnis is veel traditioneler van opzet dan de latere koorwerken, en is op dit album verweven met werken van Robert Führer, Joseph Eybler en Johann Baptist Gänsbacher die ook op14 september 1854 te horen waren. Begeleid door de Akademie für Alte Musik Berlin geeft het befaamde RIAS Kammerchor een gloedvolle vertolking van een werk dat een onderbelichte kant van Bruckner over het voetlicht brengt.
Bruckner: Missa Solemnis
Johanna Winkel (soprano), Sophie Harmsen (mezzo), Sebastian Kohlhepp (tenor), Ludwig Mittelhammer (baritone)
Akademie für Alte Musik Berlin, RIAS Kammerchor, Łukasz Borowicz
Anyone familiar with Bruckner, his symphonic architectures reaching for the stars as well as his later Missas from the 1860s, may well be amazed at how deep his Missa Solemnis is still rooted in the solid tradition of Viennese Classicism. In this recording, this rarely heard and recently re-edited and newly published gem is put into the context of the inauguration service of collegiate provost Friedrich Mayr on 14 September 1854 in St. Florian, for which it was written. It is interspersed with the original Proper settings by Robert Führer, Joseph Eybler, and Johann Baptist Gänsbacher. Recorded at the Konzerthaus Berlin in June 2017. A co-produktion with Deutschlandfunk Kultur
Tracks
Disc 1
1. Kyrie: Andante
2. Gloria: Allegro
3. Qui Tollis: Andante
4. Quoniam: Allegro
5. In Gloria Dei: Allegro
6. Christus Factus Est F-Moll Kolf 87/14 (Graduale Für Gemischten Chor, Orgel Und Orchester)
7. Credo: Allegro Moderato
8. Et Incarnatus Est: Adagio
9. Crucifixus: Adagio
10. Et Resurrexit: Allegro Moderato
11. Et Vitam: Allegro Moderato
12. Magna Et Mirabilia B-Dur Ihv 108 (Offertorium Für Gemischten Chor, Orgel Und Orchester)