In zijn Vioolconcert (1938) kanaliseerde Benjamin Britten – als overtuigd pacifist – zijn afkeer voor oorlog en fascisme. Bijna zeventig jaar later schrijft de Joods Amerikaanse componist Jonathan Berger zijn Jiyeh voor viool, cimbalom, slagwerk en strijkorkest om stil te staan bij de militaire strijd in het Midden Oosten. Een raketaanslag op een olieopslagplaats bij Jiyeh, waarbij enorme hoeveelheden olie de zee instroomen, inspireren Berger in dit vioolconcert. In zijn toelichting beschrijft Berger zowel de gevoelens van Britten als die van hemzelf. De jonge Amerikaanse violiste Livia Sohn voerde als eerste violiste Jiyeh in 2007 uit. Nadien werd dit enerverende vioolconcert van Britten in Italië opgenomen.
Britten/Berger: Violin Concerto
Berger, Jonathan:
Jiyeh for violin, cimbalom, percussion & string orchestra
with Jan Rokyta (cimbalom)
Banff Centre Chamber Orchestra, Henk Guittart
Britten:
Violin Concerto in D minor Op. 15
Orchestra del Teatro Marrucino di Chieti, Luigi Piovano
Livia Sohn (violin)
Benjamin Britten, whose centenary we celebrate this year, channeled his rejection of war and hatred of fascism in his Violin Concerto, The work, a landmark of the repertoire, is unbridled in its lyricism and constitutes a poignant commentary on the devastating violence of his time.
Nearly 70 years after the Holocaust, with same concerns as Britten, composer Jonathan Berger has also turned to a violin concerto. 'Jiyeh', a town on the Lebanese coast, 27 km south of Beirut and 10km north of Sidon, is built on the ancient city of Porphyreon, where a whale was purported to have returned Jonah to the shore. It is also the site of a major oil spill in 2006 caused by rocket fire on the third day of the military conflict between Israel and Hezbollah. Jonathan Berger became obsessed by patterns on satellite pictures of the spill which in turn inspired his violin concerto written for, and premiered by, Livia Sohn in 2007.