Wie na het horen van de eerste twee nummers van John Mellencamp’s nieuwe album Sad Clowns & Hillbillies vanwege de viool en de mandoline definitief een afslag richting country heeft genomen vanwege, heeft het mis. Grandview, de nieuwe single -met zangeres Martina McBride- rockt als vanouds. Mellencamp klinkt hier als de vertrouwde uptempo mix van Tom Petty en Crazy Horse. Toch klinkt Sad Clowns & Hillbillies (zijn 23ste album) minder als pure stadionrock. Het geluid is meer akoestisch, vooral door de viool van Miriam Sturm. Zoals je van Mellencamp gewend bent hoor je op Sad Clowns & Hillbillies ingetogen, helder klinkende, schijnbaar moeiteloos gemaakte pure kwaliteitsrock. Kenmerkend is ook nu weer zijn enigszins onderkoelde aanpak. Vandaar zijn bijnaam ‘cougar’? De muzikale poema die je stilletjes van achter besluipt, je opeens bij je kladden grijpt en je niet meer los laat. Zoals te doen gebruikelijk steekt Mellencamp zijn maatschappelijke betrokkenheid ook nu weer niet onder stoelen of banken. Op Easy Target, naar buiten gebracht op de avond van de inauguratie van Trump, maakt Mellencamp duidelijk wat hij van de huidige situatie in Amerika vindt. Zijn stem en voordracht blijken op dit nummer een fraai Tom Waits-randje gekregen te hebben.